Suara Murni


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, September 17, 2008

Di Sebalik 17 Ramadhan

Secara umumnya, pada hari ini merupakan antara tarikh yang terpenting malah istimewa mengikut pengiraan kalendar hijrah kerana diturunkan al-Qur'an. Al-Qur'an ialah kalam Allah yang bermukjizat diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui Malaikat Jibril dalam bahasa Arab, diriwayatkan secara mutawattir dan membaca setiap hurufnya adalah ibadah iaitu bermula dari Surah al-Fatihah dan berakhir dengan Surah an-Nas.

Pada masa yang sama, Nuzul Qur'an boleh didefinisikan sebagai penurunan dari Luh Mahfuz ke Baitul 'Izzah di langit dunia dan dari langit dunia kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui perantaraan Malaikat Jibril yang mengambil masa lebih kurang 23 tahun.

Secara kesuluruhannya, al-Qur'an adalah satu-satunya kitab yang kekal hingga Hari Qiamat kelak. Maka kita sebagai umat akhir zaman perlu menjaga dan memelihara isi kandungannya dari disingkirkan dari mereka yang tidak bertanggungjawab. Semoga kita mendapat keredhaan dari apa yang kita baca.


1 comment:

nik a faiz said...

semoga kita dapat menghayati tarikh ini sempena Nuzul Qur'an...lagi penting adalah kerana ia berlaku sekitar bulan ramadhan.

Skrip Al-Qur'an

Skrip As-Sunnah

Media Massa