Suara Murni


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, December 3, 2008

Hanya Setahun Lagi Aku Di Sini

Sekolah Islam al-Amin Bangi merupakan tempat pertama aku mengutip segala mutiara yang bercahaya. Di sini, aku telah ditarbiyahkan oleh didikan agama yang menyeluruh. Aku berasa bersyukur kerana aku dihantar ke sini dengan pelbagai tujuan. Apa yang aku betul-betul bersyukur ialah aku berjaya mengkhatam al-Qur'an beberapa kali sejak di bangku sekolah lagi. Antara guru yang aku sukar lupakan ialah Mlm.Shamsul dan juga guru-guru yang lain. Andai kata aku tidak berada di sini, mungkin aku masih terpinga-pinga untuk mencari kebenaran di alam yang kian bermasalah dari sehari ke sehari. Inilah tempat yang aku cari.

Kini aku hampir meninggalkan bangunan tiga tingkat di sebelah aku ini kerana hanya lebih kurang setahun lagu aku akan berada di sana. Sebenarnya, aku dan rakan-rakan seperjuangan akan menduduki peperiksaan SPM pada tahun hadapan. Tahun ini aku berada di kelas 4 Ibn-Khaldun bagi aliran sastera ikhtisas. Selama 10 tahun aku di sini, banyak kenangan pahit aku di sini kerana aku telah melalui banyak pengalaman termasuklah boleh belajar di dua bangunan sekolah menengah yang baharu. Gambar di sebelah adalah bangunan kedua yang terletak di tepi padang yang terbentang luas.

Pada masa yang sama, sekolah ini dilengkapi dengan sebidang tanah yang luas untuk dijadikan sebagai padang bola sepak. Segala aktiviti kokurikulum menjadi lebih senang setelah adanya padang yang menghijau mewarnai pemandangan yang menarik dari tingkat atas. Kini, sekolah kami sudah ditumbuhi berbagai-bagai rumah dan kedai yang tumbuh seperti cendawan yang segar. Sekolah aku terletak jauh sedikit dari bandar-bandar kerana sekolah kami terletak di kawasan kampung. Namun, sekarang sudah banyak perubahan yang berlaku seperti jalan raya diperluaskan malahan bertar hitam. Begitu kagum aku dapat belajar di sini.

Secara kesuluruhannya, sekolah ini sememangnya menjadi kebanggaan semua pelajar di sekolah tersebut kerana apa yang mereka harapkan telah menjadi satu kenyataan. Ramai produk telah berjaya dikeluarkan melalui sekolah yang pelajarnya agak bertambah dari tahun ke tahun. Buktinya, bangunan sekolah menengah terpaksa ditambah pada tahun 2007 disebabkan kebanyakan ibu bapa mendaftar di situ kerana mereka mengharapkan anak mereka menjadi antara anak yang soleh dan solehah malahan boleh membimbing orang lain pula di luar sana. Semoga sekolah ini menjadi kenangan terindah dalam kehidupan aku yang makin pancaroba ini.





No comments:

Skrip Al-Qur'an

Skrip As-Sunnah

Media Massa