Suara Murni


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, December 4, 2008

Rumahku Ditimpa Bencana

Gambar banglo di atas merupakan rumah kebanggaan aku kerana di sinilah aku mengenal erti kehidupan yang sememangnya penuh dugaan. Setelah aku dilahirkan ke muka bumi ini, rumah ini hampir siap sepenuhnya di bawah rekaan ayah aku sendiri. Malahan, aku bangga dengan kekreatifan ayah aku dalam mereka cipta rupa bentuk rumah ini. Tahun ini genaplah 15 tahun rumah ini bertapak di Kubang Kerian. Aku berasa begitu bersyukur kerana rumah tersebut terbina sebaris dengan masjid. Memang strategik sekali di mana letaknya rumah ini, ayah aku sememangnya bijak mencari tempat yang sesuai supaya boleh membina sebuah mahligai kebahagian kami semua. Cuma, kini aku jarang pulang ke sana kerana aku masih menetap di negeri lain. Kami masih berada di negeri Selangor untuk menyempurnakan tugas masing-masing. Kemungkinan aku akan menetap di sini ketika ayah aku sudah bersara dari bekerja dan aku pula habis belajar.

Sejak akhir-akhir ini, rumah yang aku cintai ini telah hampir dimasuki oleh seorang penagih dadah. Pada masa kejadian, nenek aku sedang tidur dan tiba-tiba ada tangan yang menjolok masuk melalui tingkap. Lalu, nenek aku dengan keadaan cemas terus menjerit menunjukkan reaksi ketakutan. Sejurus kemudian, jiran-jiran sebelah terus mengejar penagih dadah tersebut namun gagal untuk menangkap kembali. Cuma nenek aku berasa lega kerana beg tangan yang diambil itu tidak mempunyai sebarang barang kepentingan termasuklah kad pengenalan. Dalam minggu yang sama, satu kejadian lagi telah berlaku iaitu banjir melanda rumah aku. Tapi, aku bersyukur kerana banjir itu tidak masuk ke dalam rumah tetapi hampir naik ke anak tangga.

Sebenarnya, sudah lama aku tidak pulang ke sana sejak hari raya puasa sebelum ini. Oleh itu, aku akan pulang ke sana untuk menyambut hari raya haji pula pada hari Sabtu jika keadaan banjir di sana kian pulih sepenuhnya. Aku berasa sedikit kecewa kerana pada tahun hadapan aku mungkin tidak berpeluang untuk pulang berkali-kali kerana aku bakal menduduki peperiksaan SPM. SPM jugalah akan menentukan arah tuju aku pada masa akan datang kelak. Aku bercadang untuk menyambung belajar di Jordan mahupun UIA dalam jurusan bahasa Arab dan syari'ah.

No comments:

Skrip Al-Qur'an

Skrip As-Sunnah

Media Massa