Suara Murni


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, August 2, 2009

Kesilapan Perlukan Tarbiyah

assalamualaikum w.b.t.

pejam celik pejam celik rupanya sudah di bulan Sya'ban dan juga Ogos. bagi kebanyakan pelajar tingkatan 5 khususnya yang bakal menduduki SPM tahun ini cukuplah besar debarannya dari hari ke hari. tambahan pula, pada bulan hadapan insya-Allah kami akan menjalani peperiksaan percubaan SPM. ini adalah sebagai langkah-langkah untuk menghadapi peperiksaan sebenar amnya.

sebenarnya, sesuatu kesilapan itu adalah fitrah bagi seseorang manusia itu. mengapa? kita seringkali ditimpa berbagai-bagai kerumitan dalam menjalani kehidupan yang penuh pancaroba ini. sememangnya, kita memerlukan seseorang untuk mentarbiyah diri kita agar kita akan menjadi pemimpin kepada orang lain kelak. secara tidak langsung, rakan sebaya adalah yang paling sesuai untuk kita berkongsi kisah suka dan duka.

dalam masa yang sama, tarbiyah ataupun pembimbing perlukan banyak kesabaran dalam memahami sesuatu konflik yang dihadapi oleh seseorang individu itu. lebih penting lagi, kita semestinya perlu mendalami serta memahami situasi seseorang itu malah kita sendiri perlu bayangkan bahawa kita sedang berada di tempat mereka. maka, implikasinya kita akan turut terkesan dengan kata-kata kita sendiri termasuk seseorang individu tersebut.

penghujung kata, marilah sama-sama kita mengharapkan keredhaan Allah sepanjang masa lebih-lebih lagi dalam bulan yang penuh kasih sayang ini.

sekian, terima kasih.

wassalam.

No comments:

Skrip Al-Qur'an

Skrip As-Sunnah

Media Massa