Suara Murni


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, January 13, 2010

Kenyataan Tentang Serangan Gereja

Blogs Category
Saya mengutuk tindakan tidak bertoleransi ini dan yang lain sepertinya. Insiden-insiden keganasan atau tindakan mengancam, bermotivasikan perbezaan agama, sosial atau politik, adalah satu ancaman terhadap keharmonian dan kestabilan negara kita. Semua rakyat Malaysia berasa terkejut dengan tindakan sebegini dan saya mengutuk sekeras-kerasnya mereka yang bertanggungjawab.
Peristiwa ini yang cuba memecah-belahkan kita, dan yang lain-lain seumpamanya, tidak mewakili Malaysia ataupun Islam. Mereka tidak mewakili keluarga kita, masyarakat kita, atau usaha yang telah kita lakukan dalam mengukuhkan 1Malaysia.
Siasatan ke atas perkara ini telah dimulakan, dan mereka yang bertanggungjawab akan dibawa ke muka pengadilan.
Pihak polis telah diarahkan untuk memperketatkan keselamatan di tempat-tempat ibadat termasuk gereja-gereja bagi memastikan tiada lagi keganasan berlaku. Kita tidak boleh membenarkan perkara ini berlaku sekali lagi di mana-mana tempat beribadat.
Malaysia berbangga dengan sikap saling menghormati di antara agama dan menggunakan saluran-saluran yang aman dan sah untuk menyelesaikan sebarang perbezaan. Kita menggalakkan rakyat untuk menyuarakan pandangan masing-masing dengan penuh tanggungjawab, namun keganasan tidak pernah diterima sebagai satu cara meluahkan perasaan.
Malaysia ialah sebuah negara pelbagai kaum dan agama dengan sejarah coexistence antara masyarakat Islam, Kristian, Buddha, Hindu dan sebagainya. Ramai rakyat Malaysia yang menganut agama Kristian, dan mengamalkannya secara bebas.
Sebagai sebuah negara yang meraikan kepelbagaian, kita mengharapkan rakyat menghormati agama saudara kita, biar apapun kepercayaannya.
Kita tidak akan bertolak ansur dengan kegiatan-kegiatan yang boleh membahayakan atau mengancam keselamatan sesama rakyat.
Dato' Sri Mohd Najib

No comments:

Skrip Al-Qur'an

Skrip As-Sunnah

Media Massa