Suara Murni


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, January 9, 2010

MUNDURNYA AGAMA KERANA TAQWANYA

Sebermula abad ke-21, umat Islam makin terlalai dengan duniawi malahan hanya nama sahaja berpegang pada agama Allah S.W.T. sedangkan Islam itu sendiri indah sekiranya dihayati dan juga diterjemahkan dalam bentuk lisan. Kerana agama jua tamadun-tamadun di dunia ini mampu bangkit meneruskan perjuangan pewaris-pewaris terdahulu demi agama, bangsa dan negara amnya dan khususnya di Malaysia sendiri. Secara tidak langsung, Malaysia merupakan negara yang mempunyai berbagai-bagai keistimewaannya yang tersendiri termasuklah dari sudut geografinya yang jauh lebih berbeza ketenangannya berbanding negara Asia di negara-negara lain di luar sana. Jelasnya, Islam pernah mencatat sejarahnya yang terulung di dunia kerana pernah memerintah 2 daripada 3 dunia dahulu lamanya kerana kekuatan Islam telahpun terpahat pada tiap-tiap sanubari si pulan bin si pulan. Benarkah Islam itu membawa kepada kemunduran?, tidak sama sekali kerana ayat al-Qur’an ada bernadakan bahawa kitalah yang menetapkan takdir kita sendiri amnya, Surah al – Insan, ayat 2 ;

" Sesungguhnya Kami telah menunjukkinya jalan ( yang benar dan yang salah ). Sama ada dia ( kita ) mahu bersyukur ataupun berlaku kufur "

Berdasarkan petikan ayat di atas, sesungguhnya Dia tunjukkan kepada manusia dua jalan umum, atau Dia tunjuk dan jelaskan kepada manusia jalan kebaikan dan jalan kejahatan melalui perantaraan syariat yang diturunkan dan para rasul yang diutuskan setelah Dia anugerahkan kepada mereka minda dan keampunan mengamati sesuatu perkara.

No comments:

Skrip Al-Qur'an

Skrip As-Sunnah

Media Massa